تبلیغات

استفاده از مخاطبان در برنامه سازی









ایده ی جشنواره ی جوانه از کجا آمد؟

یکی از تجربیات خوبم در مرکز کرج ،ارتباط نزدیک با مخاطب رادیو بود.

این اتفاق در این مرکز با توجه به محلی بودن این رادیو به راحتی صورت گرفت و ما توانستیم با مخاطب ارتباط صمیمی برقرار کنیم؛

شاید به این دلیل که ما خیلی ساده و بدون تعارف با مخاطب صحبت می کردیم.بعدا احساس کردیم که می توانیم از مخاطب

در فرآیند برنامه سازی استفاده کنیم؛چندین برنامه با همین ایده ضبط کردیم که برای جشنواره ی بین المللی ارسال شد و مورد توجه قرار گرفت.

وقتی به رادیو جوان آمدم،احساس کردم می توان این ایده را پی گیری کرد؛به فرم های مختلفی فکر کردیم.جرقه ی اصلی از همین جا زده شد.


فکر نمی کنید این طور رادیو به سمت آماتور شدن می رود؟

تجربه نشان داد که اینطور نیست.ما سهم مشخصی برای پخش برنامه هایی که مخاطبان برای رادیو می سازند، قائل هستیم.

این سهم از کل کنداکتور شبکه یک ساعت است و از بقیه ی این برنامه ها در فضای مجازی(رادیوهای اینترنتی) استفاده می کنیم.

ولی در کنار این قضیه شناخت افراد مستعد،آشنا شدن با روحیات و خواسته های مخاطبان و عمیق کردن شناخت مخاطب

نسبت به رادیو، از دلایل مهمی بودند که ما را به سمت جشنواره ی رادیویی جوانه هدایت کرد؛

بعد از استقبال خوبی به عمل آمد.به این نتیجه رسیدیم که بعضی از مخاطبان ظرفیت حرفه ای شدن دارند.

چرا که بعضی از آن ها برنامه های خاصی را تولید کرده بودند.

علاوه بر این ،این نوع برنامه سازی باعث شد که رادیو از حالت رسانه ی مونولوگ به سمت دیالوگ برود.

دغدغه های رسانه به دغدغه های مخاطب نزدیک شد؛دغدغه های در حوزه ی محیط زیست ،فضای سبز و....که شاید

خیلی از برنامه های کنونی شبکه جوان برخاسته از این موضوع باشد.


برای راه اندازی جشنواره با چه سختی هایی روبرو شدید؟

سختی ها بیشتر در نو و بدیع بودن کار بود..نمی دانستیم این کار چقدر مورد استقبال قرار می گیرد.

ساز و کارهایی که برای ما مشخص نبود.کم کم ضوابط و قراردادهایی مشخص شد.

 

آیا شرکت کنندگان با شرکت در این جشنواره ؛می توانند برای حرفه ای شدن برنامه ریزی کنند؟

صادقانه بگویم!فکر می کنم با این ایده وارد جشنواره شدن،ایده ی غلطی است.در جشنواره ی دوم جوانه بیش از یازده هزار اثر

به دست ما رسید .کسانی که رتبه های برتر را کسب می کنند.مثل بیشتر جشنواره ها،زیاد نیستند.


روال ورود افراد به عرصه ی حرفه ای چیست؟

پس از ارزیابی ،مصاحبه ای صورت می گیرد.برگزیدگان این مصاحبه پس از گذراندن دوره های تخصصی  در باشگاه رادیویی جوان،

در نهایت ده یا پانزده نفرند.که در نهایت با توجه به مجوزی که سازمان به ما داده است.ممکن است پنج نفر از فیلتر ما بگذرند

و وارد فضای حرفه ای برنامه سازی شوند.


چه فرقی بین افرادی که درآزمون های آزاد باشگاه رادیویی جوان شرکت می کنند

و برگزیدگان جشنواره ی جوانه وجود دارد؟

افراد آزاد پس از فراخوان های باشگاه ،در آزمون های کتبی و شفاهی ما شرکت می کنند و پس از قبولی در دوره های باشگاه

شرکت داده خواهند شد.اما برگزیدگان جوانه می توانند بدون آزمون کتبی وارد مرحله ی مصاحبه شوند.


از کی جوانه بین المللی شد؟و آیا موارد مشابهی برای این جشنواره ها وجود دارد؟

از امسال.با توجه به اطلاعاتی که من دارم.جشنواره ای برای مخاطبان رادیو وجود ندارد.


این جشنواره از آن جشنواره هایی است که با تغییر مدیریتی دستخوش تغییر خواهد شد؟

جشنواره جوانه  در حال حاضر در معاونت صدا و سازمان جایگاه خودش را پیدا کرده و حتی برای آن

سرفصل بودجه ای خاصی تعریف شده است.

امیدوارم با توجه به ظرفیتی که برای رادیو و سازمان ایجاد کرده است. با تغییر مدیریت دستخوش تغییر نشود.


هدیه جشنواره ی جوانه چیست؟

هدایا ی نقدی در سایت جشنواره اعلام شده است .به غیر از این هدایای غیر نقدی نیز به برگزیدگان اهدا خواهد شد.


هدیه ی جشنواره ی بین المللی؟

ارز خارجی


وحرف آخر؟

خوبی "جوانه" این است که  در اتاق مدیران شکل نگرفته است؛برنامه سازان رادیو و حتی شنونده ها هم فعالیت های خوبی دارند

و اتفاقا بیشتر تبلیغاتش را آن ها انجام دادند.من به سهم خودم از همه ی آن ها تشکر می کنم.







منبع:سایت جشنواره بین المللی جوانه
javanefestival.ir



طراح قالب Gdl.Rozblog.Com